Poolourheiluun voi osallistua monella eri tavalla, harrastuksesta kilpaurheiluun. Liito pyrkii edistämään lajin harrastamista virkistysmielessä ilman osallistumista ottelutoimintaan, ja toisaalta lajin parissa voi edetä tavoitteellisessa huippu-urheilussa maajoukkuepelaajana kansainvälisiin arvokilpailuihin ja jopa ammattilaisurallekin.

Poolotaidot koostuvat monesta eri osatekijästä, joista tärkeimpiä ovat mailatekninen ja pelitaktinen osaaminen, sääntöjen tuntemus, hevosmiestaidot sekä hyvä tasapaino ja lihaskunto, joita täydentää joukkueen henkinen valmennus. Poolon aloittaminen harrastuksena tapahtuu seurojen toiminnan puitteissa poolokursseilla sekä yksityisopetuksessa. Kursseille ja yksityisopetukseen voi hakeutua sekä kotimaassa että ulkomailla, ja laajaa kurssitarjontaa on erityisesti Argentiinassa, Iso-Britanniassa sekä USA:ssa.

Poolourheilun peruskoulutusta järjestävät seurat paikallisella tasolla. Lajiliitto järjestää yhteistyössä mm. urheiluopistojen kanssa kilpa- ja huippu-urheilijoille suunnattuja valmentautumismahdollisuuksia, kuten mailatekniikka- ja pelitaktiikkakoulutusta. Kyseinen osaamisalue on huippu-urheilussa menestymisen kannalta yksi tärkeimmistä, koska erot voittajien ja keskinkertaisten joukkueiden välillä syntyvät mailan- ja pallonhallinnan puolella. Esimerkiksi kansainvälisissä turnauksissa hevoset valitaan ammattilaisten toimesta siten, että joukkueet ovat tasaväkisiä, ja erot joukkueiden välillä syntyvät mailankäsittelytaitojen ja pelitaktiikan pohjalta.

Sääntökoulutusta järjestää Suomen Poololiitto. Tuomareiden ja valmentajien sääntökoulutuksesta sekä osaamisen valvonnasta huolehtivat yhteistyössä Suomen Poololiitto ja Kansainvälinen Poololiitto. Pelaajan sääntöjen tuntemus ja soveltamiskyky pelitilanteissa vaikuttaa pelaajan tasoitukseen ja yleiseen peliosaamiseen kulloinkin valitun pelitaktiikan kautta.

Hevosmiestaitojen osalta riittävät hevosenkäsittelyn perusteet lajin aloittamiseen, ja nämä taidot opitaan poolokurssin alussa. Poolohevoset on erityisesti jalostettu sekä koulutettu poolon lajinomaisia piirteitä ajatellen, ja hevosten jatkuvasta valmennuksesta huolehtivat alan ammattilaiset. Parhaat oppimistulokset lajissa on saavutettu esim. jääkiekkoa, -palloa, salibandya, tennistä, golfia tms. mailapeliä runsaasti harrastaneiden keskuudessa. Hevosenkäsittelytaidot kehittyvät lajiharjoittelun ohessa.