Poolourheilu on maila- ja pallopelilaji sekä joukkueurheilua ja itse asiassa yksi vanhimmista tunnetuista joukkuelajeista. Poolon alkuperää ei tarkkaan tunneta, mutta lajia on harrastettu yli 2000 vuotta ja ensimmäinen rekisteröity turnaus pelattiin vuonna 600 eKr Turkomaanien voittaessa Persialaiset julkisessa ottelussa. Lajin oletetaan syntyneen samanaikaisesti useilla eri alueilla, kuten nykyisessä Iranissa ja Kiinassa, joten lajille ei pystyttäne määrittelemään yhtä alkuperäaluetta.

Poolourheilun lajeja ovat perinteinen, ulkona nurmella pelattava poolo (traditional polo), sisähallipoolo (arena polo) sekä talvipoolo (snow polo). Lisäksi pooloa pelataan ulkona erityisesti sateisella säällä hiekkakentällä (all-weather-field).

Joukkue koostuu perinteisessä poolossa neljästä pelaajasta, ja sisähalli- ja talvipoolossa kolmesta pelaajasta. Jokaisella pelaajalla on nimetty rooli, joka ilmenee pelaajan paidan numerosta. Numero 2 pelaa sekä hyökkääjän että puolustajan roolissa. Numero 3 toimii kapteenina ja usein kokeneimpana pelaajana koordinoi hyökkäyksiä, toimittaa pallon kohti vastustajan maalia eteneville joukkuetovereille, tukee maalin tekijöitä ja auttaa puolustuksessa. Numero 1 on hyökkääjä ja keskittyy maalintekomahdollisuuksien hyödyntämiseen. Numero 4 on puolustaja, pakki, jonka vastuulla on ensisijaisesti puolustaa oman joukkueen maalia ja tarvittaessa rikkoa peliä. Puolustuspelissä jokaisella pelaajalla on myös nimetty vastustajajoukkueen vartioitava pelaaja ja tyypillisesti oman joukkueen numero 1:n tehtävä on vartioida vastustajan numeroa 4 ja numero 2 vartioi vastustajan numero 3:a.

Poolo-ottelu koostuu yleensä kuudesta erästä, joista jokainen on seitsemän minuutin pituinen ja erien välillä on kolmen minuutin tauko lukuun ottamatta viiden minuutin väliaikaa. Pelikello pysäytetään mm. virheen tapahtuessa, ponin kaatuessa, pelaajan pudotessa, ponin tai pelaajan loukkaantuessa, pelaajan menettäessä kypäränsä sekä pallon ylittäessä pelikentän rajan. Väsyneen ponin tai rikkoutuneen mailan voi kuitenkin käydä vaihtamassa ilman pelikellon pysäytystä.

Mailatekniikan peruslyöntejä on neljä ja lyönnit tapahtuvat ponin molemmilla puolilla eteenpäin ja taaksepäin. Muita lyöntejä ovat hevosen kaulan, vatsan alta sekä hevosen takaa tapahtuvat lyönnit. Mailatekniikkaharjoituksia tehdään ponin selässä tapahtuvan harjoittelun lisäksi mm. puuhevosen selässä harjoitustilassa. Lisäksi pelitaktiikkaa kehitetään jalkaisin tapahtuvalla harjoittelulla.